Generelle avtalevilkår
Sist oppdatert: 27 februar 2024
Disse generelle avtalevilkårene gjelder for deg som kunde (heretter kalt Kunden) og DigiQuip AS, org. nr. 923 673 911 (heretter kalt Leverandøren), ved avtale om tilgang til DigiQuip digitale tjeneste (heretter kalt Hovedavtalen).
1. Leverandørens ansvar for sine ytelser
Leverandørens ytelser skal på en helhetlig måte dekke de funksjoner og krav som er spesifisert i Hovedavtalen.
Leverandøren skal sørge for at det personalet som utfører tjenestene har den nødvendige kompetanse og har fått tilstrekkelig innføring i tjenestenes innhold og tilhørende tjenestenivåer.
Leverandøren skal gi Kunden opplysninger av forebyggende karakter om eventuelle spesielle forhold knyttet til sin ytelse, som kan være av betydning for å unngå feilsituasjoner, driftsstans og tap. Leverandøren har også en varslingsplikt når det er fare for at slike situasjoner kan inntreffe.
Leverandøren kan benytte underleverandører for leveranse av tjenestene i avtalen. Slike underleverandører er oppgitt i Hovedavtalen. Ved behov for å skifte ut underleverandører vil Kunden varsles i god tid.
Leverandøren plikter å samarbeide med tredjepart i den utstrekning Kunden finner dette nødvendig for utførelsen av arbeidsoppgavene angitt i denne avtalen. Samarbeid med tredjepart utføres som timebasert oppdrag.
2. Krav til tjenestenivåer
Leverandøren har ansvaret for at tjenestene og tjenestenivåer er i henhold til Hovedavtalen.
Leverandøren er ikke ansvarlig for manglende oppfyllelse av tjenestenivå hvis dette er forårsaket av feil eller stans i kundens applikasjoner, eller hvis det er forårsaket av feil i standardprogramvare som er lisensiert fra tredjepart som Leverandøren er avhengig av for å levere tjenestene, og Leverandøren ikke kan lastes for ikke å ha tatt rimelige forholdsregler.
3. Revisjon
Kunden har rett til å foreta revisjon og verifikasjon av at Leverandøren overholder avtalte forpliktelser for Hovedavtalen.
Leverandøren skal yte bistand hvis Kunden har behov for å involvere Leverandøren i gjennomføring av kvalitetsrevisjoner eller andre gjennomganger av aspekter ved tjenestene, for eksempel i forbindelse med Kundens etterlevelse av rettslige krav eller med at Kunden sertifiserer seg. Leverandøren kan kreve vederlag for dette som fastsatt i Hovedavtalen.
Tidspunkt og metode for gjennomføring av revisjon og bistand avtales i det enkelte tilfellet. Revisjon kan maksimalt gjennomføres 1 gang per år. Dette er likevel ikke til hinder for å få gjennomført innsyn og revisjon som er nødvendig for å oppfylle konkrete pålegg fra offentlig tilsynsmyndighet. Kunden skal gi Leverandøren rimelig varsel om revisjon og Leverandøren skal akseptere revisjon innen rimelig tid. Revisjonen skal gjennomføres på en slik måte at den i minst mulig grad forstyrrer alminnelig drift og tjenesteleveranser fra Leverandøren og dennes underleverandører.
Dersom revisjonen avdekker at avtalevilkår eller rettslige krav Leverandøren svarer for ikke overholdes, plikter Leverandøren å endre tjenestene på en slik måte at avtalevilkårene oppfylles.
4. Endringer i miljøer
Leverandøren kan gjennomføre endringer i plattformen for å øke ytelse eller sikkerhet.
Leverandøren skal holde Kunden orientert om endringer som kan ha betydning for Kundens bruk av tjenestene eller for sikkerheten i løsningen før endringene iverksettes.
5. Kundens forpliktelser
Kunden plikter å samarbeide med Leverandøren om gjennomføringen av denne avtalen, slik at Leverandøren ikke blir forsinket eller på annen måte forhindret i å oppfylle sine forpliktelser.
Kunden skal beskytte, forsvare og holde Leverandøren borte fra alle krav for tap eller skader basert på bruk, misbruk eller uautorisert tilgang av passord eller nøkler.
Kunden plikt å betale de vederlag som er oppgitt i Hovedavtalen.
6. Vederlag og betalingsbestemmelser
Fakturering skjer månedlig forskuddsvis. Hvis Kunden ikke betaler til avtalt tid, har Leverandøren krav på rente av det beløp som er forfalt til betaling, i henhold til lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. (forsinkelsesrenteloven).
Hvis forfalt vederlag med tillegg av forsinkelsesrenter ikke er betalt innen 30 (tretti) kalenderdager fra forfall, kan Leverandøren sende Kunden skriftlig varsel om at avtalen vil bli hevet, hvis oppgjør ikke er skjedd innen 60 (seksti) kalenderdager etter at varselet er mottatt.
Heving kan ikke skje hvis Kunden gjør opp forfalt vederlag med tillegg av forsinkelsesrenter før fristens utløp
Virkningen av endringer i direkte lisensavgifter, offentlige avgifter og/eller pålegg om endring i praktisering av lover og forskrifter vedrørende slike avgifter, vil bli belastet Kunden.
Betaling skal skje i henhold til faktura pr 14 dager, om ikke annen forfallstid er avtalt.
Avtalens priser kan endres årlig per 1. januar hvert år, begrenset til økningen i SSB sin relevante prisindeks siden prisene sist ble fastsatt. Prisendring skal varsles med en frist på 30 dager.
7. Avvikling av avtalen
Ved oppsigelse eller utløp av Hovedavtalen skal Kunden avvikle bruken av den lisensierte programvaren og maskinvare og returnere eller gi bekreftelse på sletting av eventuell konfidensiell informasjon de besitter.
Leverandøren skal umiddelbart gi flytteadgang til Kundens lagrede data og egeneide lisenser. Bistand til flytting av data kan gjennomføres mot vederlag time-for-time.
8. Personopplysninger
I tilfeller der personopplysninger skal behandles i denne avtalen, gjelder Databehandleravtalens reguleringer.
9. Eiendoms- og disposisjonsrett
9.1. Partenes rettigheter
Denne avtalen endrer ikke de opphavs-, disposisjons- eller eiendomsrettighetene partene hadde før avtalen, og som de beholder under gjennomføringen av avtalen.
Denne bestemmelsen gjør ikke inngrep i reglene om taushetsplikt.
9.2. Tilhørende ansvar
Hver av partene har ansvar for at de har de nødvendige autorisasjoner og rettigheter mv. i forhold til maskinvare, infrastruktur, programvare og dokumentasjon som de benytter i avtaleforholdet. Hvis en av partene vil benytte utstyr eller programvare mv. som parten ikke selv eier eller har rettigheter til, skal parten sørge for at nødvendig godkjennelse i form av underliggende avtale med eier eller rettighetshaver foreligger før slikt utstyr eller programvare mv. kan brukes for drift i henhold til denne avtalen.
Hvis det foretas endringer, forbedringer eller lignende i forbindelse med tjenestene etter denne avtalen, har Leverandøren ansvaret for at Kunden får den disposisjonsrett som er nødvendig for at utstyr og programmer fortsatt kan benyttes uten hinder av andres opphavsrett eller andre rettigheter.
9.3. Eiendomsrett til data
Kunden (og dennes rettighetsgivere) beholder eiendomsrett til alle data som overlates til Leverandøren for behandling og som lagres eller prosesseres ved hjelp av ytelsene under denne avtalen. Det samme gjelder resultatet av Leverandørens behandling av slike data.
Leverandøren har tilgang til data som nevnt ovenfor utelukkende i den utstrekning som er nødvendig for at Leverandøren skal kunne oppfylle sine forpliktelser i henhold til avtalen.
Leverandøren har ikke under noen omstendighet rett til å utøve tilbakeholdsrett i Kundens data.
10. Leverandørens mislighold
Det foreligger mislighold fra Leverandørens side hvis tjenestene ikke er i samsvar med de funksjoner, krav og frister som er avtalt. Det foreligger også mislighold dersom Leverandøren ikke oppfyller øvrige plikter etter avtalen.
Det foreligger likevel ikke mislighold hvis situasjonen skyldes Kundens forhold eller force majeure.
Kunden skal reklamere skriftlig uten ugrunnet opphold.
Ved mislighold kan Kunden holde betalingen tilbake, men ikke åpenbart mer enn det som er nødvendig for å sikre Kundens krav som følge av misligholdet.
10.1. Avhjelp
Leverandøren skal påbegynne og gjennomføre arbeidet med å avhjelpe misligholdet uten ugrunnet opphold.
Det er et mål for avhjelpen at ytelsen skal oppfylle de avtalte krav og spesifikasjoner, og at leveransen skal fungere som avtalt. Avhjelp kan for eksempel skje ved utbedring, omlevering eller tilleggslevering.
11. Rekonstruksjon av data
I tilfelle av tap eller ødeleggelse av data, skal Leverandøren uten ugrunnet opphold gjenopprette disse og om nødvendig rekonstruere data. Hvis årsaken til tap av data er slik at Kunden skal betale for rekonstruksjonen, skal Leverandøren avklare omfanget med Kunden før arbeidet påbegynnes.
Hvis rekonstruksjon er nødvendig for at Kundens løsning skal fungere i ordinær drift, skal arbeidet påbegynnes uten ugrunnet opphold, mens avklaring av omfanget pågår. I den utstrekning tap eller korrupsjon skyldes forhold Leverandøren har ansvaret for skal gjenoppretting og rekonstruering skje uten ytterligere vederlag.
Dersom det er umulig for Leverandøren alene å rekonstruere data, skal data i tilfelle som nevnt ovenfor, rekonstrueres i samarbeid mellom partene, eller ved hjelp av tredjepart. Hvis Kundens personale helt eller delvis forestår rekonstruksjonen, skal Leverandøren dekke de direkte lønnskostnader og andre direkte kostnader som påløper samt direkte kostnader dersom tredjepart benyttes til arbeidet og eventuelle andre direkte kostnader som er forbundet med rekonstrueringen i den utstrekning tap eller ødeleggelse av data skyldes forhold Leverandøren har ansvaret for.
I tilfelle av tap eller ødeleggelse av data som skyldes forhold på Kundens side, skal Kunden dekke Leverandørens dokumenterte merkostnader som slike forhold måtte medføre. Dette gjelder likevel ikke dersom rekonstrueringen blir vanskeligere eller mer tidkrevende som følge av at Leverandøren ikke har fulgt de rutiner for sikkerhetskopiering som er avtalt. I de tilfeller Kunden skal dekke Leverandørens merkostnader skal Leverandøren holde Kunden løpende orientert om hvilke kostnader som pådras, og Kunden skal ha rett til å pålegge Leverandøren å stanse arbeidet med rekonstruksjonen.
12. Kundens mislighold
Det foreligger mislighold fra Kundens side hvis Kunden ikke oppfyller sine plikter etter avtalen.
Det foreligger likevel ikke mislighold hvis situasjonen skyldes Leverandørens forhold eller force majeure.
Leverandøren skal reklamere skriftlig uten ugrunnet opphold etter at misligholdet er oppdaget eller burde vært oppdaget.
13. Erstatning
13.1. Ansvarsomfang
En part kan kreve erstatning for det direkte, dokumenterte tap han lider som er en påregnelig følge av mislighold fra den annen parts side. Dette gjelder ikke dersom den misligholdende part kan godtgjøre at misligholdet eller årsaken til misligholdet ikke kan tilskrives ham. Den skadelidte part skal bidra til å klarlegge grunn til misligholdet og skal varsle den annen part dersom det settes i gang tiltak som kan påføre den annen part erstatningsansvar.
Erstatningsansvaret omfatter under enhver omstendighet ikke indirekte tap eller følgetap, så som tap som følge av driftsavbrudd, følger av tapte data, tapte inntekter, tapt fortjeneste, tapt effektiviseringsgevinst, tap hos tredjepart eller lignende.
Det kan ikke kreves erstatning for forhold som gir den skadelidte part rett til erstatning i henhold til annen avtale mellom partene.