Hopp til hovedinnholdet

Sakkyndig kontroll#

I henhold til forskrift om utførelse av arbeid kapittel 13, er det en rekke arbeidsutstyr som skal kontrolleres årlig med det formål at det skal være fullt forsvarlig å bruke det.

Med DigiQuip får maskineiere en enkel og effektiv måte å gjennomføre og administrere sakkyndige kontroller, som sikrer at deres maskiner er trygge i bruk og at de overholder gjeldende lovkrav.

Hvorfor er dette viktig?
  • Sikkerhet: Hensikten med sakkyndig kontroll er å sikre at maskiner og utstyr er trygge å bruke. Feil eller mangler som oppdages og rettes opp, kan forebygge ulykker og bidra til et tryggere arbeidsmiljø.
  • Overholdelse av forskrifter: Arbeidstilsynet krever at visse typer arbeidsutstyr underlegges sakkyndig kontroll. DigiQuip hjelper med å sikre at alle forskrifter følges, og at dokumentasjonen er lett tilgjengelig ved kontroll fra myndighetene.
  • Effektivitet: DigiQuip forenkler prosessen med å gjennomføre kontroller, registrere avvik og planlegge fremtidige kontroller, noe som sparer tid og ressurser.

Gjennomfør sakkyndig kontroll:

  • For å starte en kontroll, skann QR-koden på utstyret.
  • Velg "Start inspeksjon"
  • Registrer eventuelle feil med bilder og kommentarer.
  • Sjekk at "Sist kontroll" og "Neste kontroll" dato er korrekt.
  • Legg til timeteller (Obligatorisk)
  • Velg bruk anbefalt (JA/Nei) Merk! Bruk anbefalt er satt til (Nei) som standard.
  • Ferdigstilt inspeksjon.

Start etterkontroll:

Dersom det ble registrert avvik under kontrollen, kan du gjennomføre en etterkontroll på den samme kontrollen.

Skann QR-koden på utstyret.

  • Knappen som tidligere het "Start inspeksjon" vil nå endres til "Start etterkontroll".
  • Etterkontroll-knappen er tilgjengelig i 8 måneder fra siste kontroll.
  • Du kan legge til nye bilder
  • Du kan legge til kommentar Merk! Ikke slett tidligere bilder og kommentar.

Administrer og planlegg kontroll av utstyr

  • Få full oversikt over alt registrert utstyr med sakkyndige kontroller på kontrollsiden.
  • Filtrer etter dato (f.eks. kommende kontroller) og se forfallsdatoer.
  • Klikk på utstyret for å gå til fanen for sakkyndig kontroll.
  • Eksporter til Excel for sortering, avdelingsfordeling, kontrollører eller revisjonsrapportering.
  • Eksporter liste over utstyr som har avvik. Denne listen blir oppdatert når avviket er rettet.

Sjekkliste

  • Opprett sjekkliste for sakkyndig kontroll og knytt sjekkliste til en eller flere modeller

FAQ

Her er noen svar på vanlige spørsmål. Kontakt oss hvis du ikke finner svaret du leter etter!

Jeg har skannet QR-koden, men ser ikke knappen "Start inspeksjon". Hvorfor?
Dette kan skyldes:
Du har ikke rollen som kontrollør → Kontakt administrator
Det er ingen sjekkliste knyttet til utstyret → Kontakt administrator
Kan jeg redigere en ferdigstilt kontroll hvis jeg har glemt å endre dato/anbefalt bruk?
Ja, følg disse stegene:
Gå til Admin → Maskiner og utstyr → Velg utstyr → Gå til Sakkyndig kontroll fanen
Finn kontrollen som skal redigeres
Klikk på de tre prikkene ( ⋮ ) til høyre
Velg "Lås opp"
Deretter velg "Rediger"for å gjøre endringer
Kan jeg starte en kontroll og lagre den for å fortsette senere?
Ja, det er mulig!
Bruk "Lagre og avslutt"-knappen på siste side i sjekklisten. Alternativt kan du bare gå ut av siden – kontrollen lagres automatisk
Vi anbefaler å skru av "Forhåndsutfylt med OK" i sjekklisten
Hvorfor får jeg ikke koblet en sjekkliste til en modell?
Dette kan skyldes:
Manglende rettigheter → Du må ha administratorrolle for å koble sjekklister
Ingen sjekklister tilgjengelig** → Sjekk at det er opprettet sjekklister i systemet.
Hvordan endrer jeg en sjekkliste som er koblet til en modell?
Ja, det er mulig!
Bruk "Lagre og avslutt"-knappen på siste side i sjekklisten. Alternativt kan du bare gå ut av siden – kontrollen lagres automatisk
Vi anbefaler å skru av "Forhåndsutfylt med OK" i sjekklisten

I DigiQuip får maskineiere kontroll på sakkyndig kontroll og vi er integrert med både Maskinregisteret (M-reg.) og BRAREG.

For å hente inn kontrolldata fra M-reg., kontakter dere Sentralregisteret, [email protected], og får API-detaljer. Disse detaljene kan dere legge rett inn under innstillinger > generell > integrasjoner eller send oss en e-post.

Vi har også skreddersydde integrasjoner, etter avtale.

For ytterligere detaljer eller spørsmål ta kontakt med din kontaktperson eller book et møte med noen i teamet vårt, book et møte.