Hopp til hovedinnholdet

Utstyrsspesifikk opplæring

I DigiQuip kan utstyrsspesifikk opplæring gjennoføres enten digitalt eller praktisk. Utstyrsspesifikk opplæring handler om å gi nødvendig opplæring for sikker bruk av arbeidsutstyret. Det er ikke til å komme unna at definisjonen nødvendig opplæring er subjektiv og krevende. Vårt bidrag er å legge til rette for gode alternativer.

Husk!

Nødvendig opplæring må tilpasses hver enkelt ut fra erfaring og hva slags form for opplæring som passer for vedkommende. Opplæring er alltid arbeidsgivers ansvar, og må hensynta erfaring, motivasjon og evner.

Har personen lite erfaring med for eksempel dumpere, anbefaler vi åpenbart at opplæringen gis av en kollega eller andre som kan maskinen. Vi kaller denne formen for praktisk opplæring. Dersom personen derimot har mer erfaring, er ikke behovet for opplæring like stort og nødvendig opplæring kan være en video. Vi kaller denne formen for digital opplæring.

Gjennomfør en praktisk opplæring

Praktisk opplæring, en-til-en eller en-til-flere, er som regel svært effektivt. Den som gir opplæring kan i felt demonstrere hvordan bruke arbeidsutstyret, gå gjennom viktige sikkerhetshensyn og deltakerne kan stille spørsmål.

Praktisk opplæring startes enten fra maskin- eller modellsiden.

  • Skann arbeidsutstyrets QR-kode eller NFC-tagg, og start opplæring derfra, eller
  • Søk opp maskinen og start opplæring

Når du skanner utstyret, finner du praktisk opplæring i seksjonen "utstyrsspesifikk opplæring", eksempel:

Til slutt legges alle deltakerne til i sesjonen ved å skanne QR-koden på lærerens telefon. Deltakerne får opplæringen dokumentert umiddelbart.

Hvem som kan gi opplæring er opp til organisasjonen:

  • Alle registrerte brukere uavhengig organisasjon,
  • Registrerte brukere med godkjent kompetanse, eller
  • Utvalgte lærere.

Gjennomfør en digital opplæring

Digital opplæring startes enten fra maskin- eller modellsiden. Skann arbeidsutstyrets QR-kode eller NFC-tagg, og finn digital opplæring. På samme måte som for praktisk opplæring.

Digital opplæring har tre steg: Video, brukermanual og quiz (obligatorisk).

Lag digital opplæring

Gå til kompetanse>digital opplæring for å legge til videoer og lage quiz. Husk å endre innstilling til lokal opplæring. Dersom du ønsker å gjenbruke videoer og quiz fra en annen modell, kan dette kopieres inn (se knappen "kopier fra en annen modell").

Lag digital opplæring med video og avsluttende test. Generelle tips til innhold:

  • Bruksområde. Tiltenkt bruksområde, maks belastning, maks helning, vindhastighet og sideveis påvirkning. Kapasitet og viktigste tekniske data.
  • Generell sikkerhet. Begrensninger i bruken, viktige funksjoner, nivåer for vibrasjon og støy samt anbefalt verneklær og -utstyr.
  • Inspeksjon før bruk. Hvordan gjennomføre denne inspeksjonen.
  • Betjening. Forberedelser, start og stopp, betjeningsfunksjoner, smart bruk (økonomi og miljø), parkering, feilbruk, med mer.
  • Fare- og varselmerking. Gjennomgang av fare og varselmerking.

Legg til video:

Legg til link til video. Videolinker opprettes fra Youtube. Har du ikke Youtube konto fra før, opprett firmakonto, last opp videoer der og legg deretter til linken i DigiQuip. Videoen må være satt til offentlig for å bli publisert.

Se denne videoen for inspirasjon:

Lag quiz:

Lag gjerne 7-10 kontrollspørsmål med tre svaralternativer. Hvert svaralternativ bør ha ett riktig svar. Spørsmålene må relatere seg til instruksjonsvideo og/eller brukermanual, og sørg for at testen blir så praktisk rettet som mulig.

Husk å definere terskel for å bestå testen. Står automatisk på 80 % riktige svar.

Praktiske og hensynsfulle spørsmål

Unngå lurespørsmål! Dette kan blant annet gjøre det særlig utfordrende for dyslektikere, og generelt er det lurt å etterstrebe korte og presise spørsmål og svar. Husk at målet med opplæringen er riktig bruk av utstyret.

Lykke til!

For ytterligere detaljer eller spørsmål ta kontakt med din kontaktperson eller book et møte med noen i teamet vårt, book et møte. Du kan også sende oss en e-post på [email protected].